Firmin
és una faula que, sens dubte, està ben escrita; ara bé, que estigue ben escrita
no es sinònim de que sigui una història rodona i acabada, i vagi per endavant
que a mi no m’ho ha semblat, malgrat les bones intencions que amaga. L’he
acabada amb una sensació agra i dolça a la vegada, com de no tenir un esquema
fixe des del punt de vista de l’aparell crític al que pot sotmetre’s la
novel.la, com si les mateixes ombres i llums (esmorteïdes, això si, aquestes
últimes) que es poden copsar de la seva lectura, et dificultessin d’alguna
forma una visió global en forma d’opinió clara i concreta.
Tant és així que
la lectura de Firmin depara aquest joc constant i imprecís de clarobscurs, un
joc que malda llavors per ser clarificat
tal volta de la mateixa forma, és a dir, fent una mena de reduccionisme
crític, de llums i ombres, de pro i contra, del que m’ha agradat i del que no m’ha
agradat de la història. Procedeixo, doncs:
·
Firmin
és la història en clau de faula d’una rata “humanitzada”, és a dir, que amb la
corporeitat d’aquest animal pensa i sent com un ésser humà. L’exercici
imaginatiu que comporta dur a la pràctica aquesta proposició és notable, hi ha
tot un món que s’obre a possibilitats imaginatives noves i innovadores. És una història ben escrita i ben conduïda,
amb un lèxic més que acceptable.
·
Aquesta història és, també, una declaració
d’amor a una ciutat, Boston, amb tot un misticisme quotidià que l’autor ens
desevetlla amb sensibilitat i tendresa: els carrers, els teatres, els bars, la
gent, les botigues de llibres i els costums dels anys seixanta.
EN CONTRA:
·
És clar que s’intenta retre un
homenatge a la literatura; quan la rata rosega edicions d’autors universals i desprès
les va llegint, hi ha la voluntat d’enllaçar precisament la cultura de les
lletres en el sinus de la història. Però, en tot cas, a mi m’ha semblat un
tipus d’homenatge buit, forçat i agafat en pinces: com sigui que estem fent una
història que va d’una rata que viu a una biblioteca, farem que coneixi als
grans de la literatura, i ja està. L’autor podria haver fet, per exemple, una
mena d’osmosi, en el sentit de que al rosegar un llibre determinat se li
encomanessin les característiques del personatge principal del llibre.
·
Firmin és una història que potser
preten alliçonar o cridar l’atenció sobre el món tan antropocèntric que hem
construït. O potser ni això, a mi em dona la sensació de que Sam Savage ha
creat el seu personatge des d’un farcell d’idees o possibilitats que desprès, a
l’hora de materialitzar-se, no s’han acabat de definir. I, per acabar, tampoc penso que ajuda a crear-te una bona impressió final de l'obra el fet de que aquesta transpua un pessimisme existencial molt evident, com una música melancòlica de fons que fa que la paraula t'arribi sempre escarransida, feble, des d'un món aclapadorament mancat de sentit i de significació i que deixa els seus últims efluvis en forma de destrucció. En tot cas, l'humor àcid que fa servir molts cops l'autor tampoc m'ha acabat de convèncer...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada